La poesia trobadoresca
per
Carla Montagud Navalón i Martín Sáez Celda
La poesia trobadoresca és un gènere literari que comprenia totes les composicions poètiques dels trobadors de la baixa edat mitjana (essencialment entre els segles XII i XIII) que es conreà sobretot als territoris occitans i catalans. L'èxit d'aquesta també influencià algunes regions veïnes propagant-se fins a la península Itàlica i a Galícia. És poesia culta composta en una llengua romànica, que reflectia els ideals de la societat feudal: guerra, honor i amor. Era poesia escoltada i recitada per trobadors i joglars en realització trobadoresca. Aquest gènere s'anomena així per mor dels poetes, els trobadors, que componien aquestes poesies. Les atestacions més antigues que es tenen dels trobadors daten del 1138. Els trobadors pertanyien en general al grup social de la noblesa o tenien una condició social més elevada. No necessiten utilitzar les seves facultats artístiques per recitar les poesies o tenir-les com a mitjà de vida, i ho feien dintre de la seva regió.
En canvi,
els joglars portaven una vida ambulant i el seu treball
(interpretar les poesies trobadoresques) el feien fora de la seva
regió o al carrer, o anaven a una altra regió. Això era bo, ja que
així facilitaven la comunicació entre una regió i una altra i la
transmissió de les notícies.
El tema
normalment és la història d'un cavaller enamorat d'una dona casada.
Els marits també es deien "gilós" tot i que el tema també
podia ser fúnebre. Els poemes d'amor eren anomenats "amor
cortès" perquè el consideraven un amor impossible. S'escrivien
en occità. Era una poesia entesa per tothom perquè era la
llengua que es parlava al carrer. La millor època van ser els segles
XI, XII, XIII. Per recitar aquestes poesies el joglar utilitzava
senyals, que era la forma que la dama i l'enamorat s'entenien, i així
el marit o qualsevol altra persona no s'adonava de tot allò que
tractava la poesia.
La literatura
trobadoresca és integrada per un corpus d'unes 2.500 poesies
escrites durant els segles XII i XIII. Una part important dels poetes
provenia del territori occità
(Gascunya, Llenguadoc, Provença, Alvèrnia i Llemosí)
tot i que també existiren famosos trobadors occitans o italians. La
poesia trobadoresca a la qual accedim mitjançant la lectura, no fou
concebuda per ser llegida sinó per ser escoltada. Durant el segle
XIII es van escriure els primers tractats poètics en occità, com
ara las Leys d'Amors perquè els trobadors formessin les
seves normes i regles de tipus gramatical i versificatori.
Hi ha diverses
raons per les quals s'inclou l'estudi dels trobadors dintre de la
història de la literatura catalana malgrat que són poetes que
escriuen en una llengua que no era la pròpia de Catalunya: La
poètica dels trobadors, que sorgeix al sud de França a finals del
segle XI, afecta també Catalunya i el nord d'Itàlia conformant una
literatura d'una unitat notable, en un moment, a més, en què les
diferències entre el provençal, la llengua de la poesia
trobadoresca, i el català eren relativament poc importants. Ja en la
plenitud de la seva producció literària -segle XIV i part del segle
XV- a Catalunya, un mateix escriptor feia servir el provençal, si es
vol cada vegada més catalanitzat, en la seva obra poètica i el
català en la prosa. Aquesta situació perviu fins Ausiàs March
-primera meitat del segle XV-. Per últim, la tradició literària
dels trobadors encara té vigència en part de la poesia del segle
XX, tant pel que fa als aspectes formals com de contingut i és,
sense dubte, una de les bases més importants de la lírica catalana.
L'amor cortès:
Es una de les
temàtiques més importants de la literatura trobadoresca. Aquesta
temàtica cortesana provoca un triangle amorós entre amant – dama
– marit, és a dir, la relació de vassallatge que un senyor i el
seu vassall mantenen. Això es trasllada en l'amor cortès al
trobador, que seria el vassall i la dama que seria la domina o
midons. Trobador i midons mantenen llur amor adúlter en secret,
aquest és un amor vertader en la mesura que el trobador no és capaç
de manifestar públicament qui és la dama estimada. Per aquest
motiu, empra el pseudònim (senhal), sota el qual s'amaga la
identitat de la dama i mai no s'atreveix a dir-ne el nom real.
L'amant pot passar de ser un fenhador, és a dir, un que es lamenta,
a pròpiament l'amant, el druit. A partir d'ací, apareix tota una
temàtica que ve acompanyada per tot un vocabulari específic que
contribueix a la riquesa de la trobadoresca.
Tal amor passava
per diverses etapes:
Atracció de la dama, normalment mitjançant els ulls / vista.
Culte de la dama
de lluny (amor de lonh).
Declaració de la
devoció apassionada.
Rebuig per part
de la virtuosa dama.
Nous vots amb
juraments de virtut i lleialtat eterna.
Laments
d'atansar-se a la mort pel desig insatisfet (i altres manifestacions
físiques de dolor d'amor).
Actes de valor
heroic de guanyar el cor de la dama.
Consumació de
l'amor secret.
Un munt
d'aventures i subterfugis per evitar-ne la detecció.
GENERES:
La poesia
trobadoresca era sobretot de temàtica amorosa, però també podia
centrar-se en aspectes polítics, morals, literaris, etc. A
continuació, hi ha una classificació no exhaustiva de la seva
literatura dividida en tres apartats: els gèneres condicionats per
la versificació, en què es tenen en compte els aspectes mètrics i
no la temàtica, que solia ser amorosa; els gèneres condicionats pel
contingut, que és l'apartat més variat i extens; i els debats entre
trobadors, és a dir, aquelles composicions en què dos o més
trobadors s'enfronten a través d'un diàleg amb una temàtica
variada.
LA CANÇÓ
A través
d'aquestes composicions, els trobadors expressaven els seus
sentiments amorosos cap a una dama generalment noble.
Les diferents
estrofes de la cançó s'anomenen cobles, i a la fi del text trobem
una estrofa breu de quatre versos o tornada, on hi ha el senhal. La
rima és consonant i la mètrica, regular (decasíl·labs,
octosíl·labs o heptasíl·labs).
LA BALADA
Composició per a
cor i solista apta per ser ballada.
L'ALBA
Composició que
descriu els sentiments dels amants quan s'han de separar al matí,
després d'haver passat la nit junts.
LA PASTOREL·LA
Explica la
trobada al camp entre un cavaller enamorat i una pastora objecte del
seu amor.
EL SIRVENTÈS
Eren composicions
utilitzades per expressar sentiments de rebuig, odi i rancúnia a
l'enemic del trobador.
Normalment, es
tracten temes polítics i guerrers.
EL PLANY
Poesia destinada
a llorar un gran personatge mort, generalment el gran senyor que
protegia el trobador.
TENÇO
Es tracta d'un
debat entre dos trobadors. Cadascú defensa allò, que en qualsevol
aspecte, creu més just o està més d'acord amb les seves
preferències. La temàtica és variada: pot ser amorosa o sobre la
manera de fer poesia, etc.
ALFONS I EL CAST
Trobador, poeta,
compositor i polític Vescomte de Carlat
tingué fama
d'acollir generosament els trobadors a la seva cort i de fomentar el
seu art, fins i tot escrivint ell mateix algunes composicions. S'han
conservat dues peces que se li atribueixen: una cançó i un
partiment amb Giraut de Bornelh. Y ya estaría
TROBADORS:
GUILLEM DE
BERGUEDÀ
és el trobador
català del qual ens han arribat més textos. A part de la informació
que ens ofereix la vida de Guillem de Berguedà, que es troba en els
Cançoners, el que podem conèixer sobre el trobador ens arriba a
través de documents de l'època i de les seves pròpies
composicions. Va fer cançons i sirventesos, com Ramón folc de
Cardona
GUILLEM DE
CERVERA
Cerverí de
Girona o Guillem de Cervera (1259-1285) fou un trobador vinculat a la
casa reial en temps de Jaume I i del seu fill Pere el Gran. Tot i que
en l'actualitat es pensa que es tracta del mateix trobador, encara hi
ha algun estudiós, concretament Joan Coromines que situa Guillem de
Cervera trenta anys abans que Cerverí de Girona i, per tant, els
considera personatges diferents. De l'obra d'aquest autor es
conserven un total de 120 composicions, de les quals 114 són
líriques, 5 narratives i també es disposa d'una llarga col·lecció
de poesia moral. cançons populars com la "Viadeyra"
GUILLEM DE CABESTANY
fou un trobador
especialment famós per la seva vida literària, tot i que no es
coneixen gaires detalls contrastables de la seva vida real, en la
qual la seva dama.D'aquest trobador es conserven set cançons
segures, una de les quals figura entre les més belles i repetides de
la literatura trobadoresca: Lo dous cossire (La dolça tristesa).
Aquesta cançó pot ser trobada, juntament amb la seua traducció al
català, en l'article dedicat a la cançó trobadoresca. Altres dues
cançons són d'atribució dubtosa.
ESTIL:
Trobar lleu:
Poesia senzilla i entenedora on el trobador ens mostra la cançó com
una necessitat biològica, una inspiració passional, i diu que només
si estàs enamorat pots compondre i cantar.
Trobar clus:
Poesia hermètica, difícil d’entendre perquè predominen les idees
sobre aspectes concrets de la societat feudal, expressades amb un
lèxic ple de metàfores, perífrasis, antítesis, al·legories o
enigmes.
Trobar ric, prim,
car o sotil : Poesia culta en la forma : plena d'artificis verbals i
mètrics i de moltes imatges plàstiques. Tot això li transfereix
una gran musicalitat.
TIPUS:
Poesia culta:
poesía artificiosa, textos molt elaborats
Poesia lirica:
expresio dels sentiments de l’autor, pel que fa a l’amor, a la
mort y a la religió
Poesia en llengua
occitana: llengua literaria común acceptada tambe pels trobadors
catalans i pels trobadors del nord d’Italia
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada